tisdag 13 januari 2015

Sy-året 2014

Det har varit ett fantastiskt syår 2014. 
I juli åkte jag på mitt första Sy-Lan till Immeln i Skåne. Det var en helt underbar upplevelse, att få träffa 25 personer till som tycker det är lika roligt att sy och prata om tyger, mönster, modeller och alla tillbehör som man bara måste eller inte alls måste ha. Jag fick flera nya härliga vänner här och det gav mersmak.
Det blev ytterligare två Sy-Lan under året, ett i Malmö på Sic Designer i september och ett med gruppen som "Syr garderoben med en plan" på Sjöviksgården. Två väldigt roliga Lan där jag fick sytt en massa och lärde mig ännu mer om hur man gör för att få ett proffsigt resultat. Dessutom träffade jag fler härliga människor som älskar att sy.

Ja det har varit mycket sömnad under året och jag började fundera på hur mycket jag hade sytt 2014. Jag vet att det hamnat en del i garderoben och att det sytts en del presenter som inte kommit med på bild men i stort sätt så blev det så här:



Första plagget 2015

En klänning sydd i cortellejersey och bommullstrikå. Mönstret är Vogue 8975


Min plan inför våren 2015


Herr Pyamas


Tygshopping i Singapore

Lite tyger måste jag alltid titta på när vi är ute och reser.
I Chinatown fanns det mycket fint att titta och klappa på.


Det fick följa med lite tyger och sybehör med hem från Singapore även om det inte var så tokbilligt som jag hade hoppats på.

Klänning

Klänning sydd i vävd viskos i en rolig modell som gå att variera i två olika längder med hjälp av knappar.
Mönstret är Vogue 1312

onsdag 12 november 2014

Tunika

Prickigt!

Jag älskar prickar så detta tyget fick följa med hem trots att kvalitén inte var den bästa. Tyget är en stuv från Stoff och stil och tunikan är Julie från Jenny Hellströms bok

Hoodie-tunika med Leggings

Hoodie-tunika med leggings sydda i tyger från Tygaffären.

Topp

Topp sydd i viskosjersey från tygaffären.

Leggings

Leggings i ett superskönt trikåtyg inköpt på Manhattan.

Väskor


Två väskor sydda till ett par tjejer som behövde något till sina extrakläder i skolan och förskolan.

tisdag 7 oktober 2014

Klänning

klänning sydd i ett färgglatt tyg från Tygaffären! Mönster från Vogue.

Min höstplan 2014

Jag är med i en sy-grupp som går ut på att man ska planera sina projekt inför varje årstid, detta är mitt resultat av hösten.
Det är väl inte min starkaste sida att planera sömnaden och tyginköpen i förväg, jag älskar ju att få vara impulsiv i skapandet när allt annat är så planerat och strukturerat. Men jag kanske lär mig något på detta också ;)


Kofta


Klänning och leggings


Babynest


Klänning och leggings


tisdag 12 augusti 2014

Onion 2035

En klänning! Mönstret är ett omgjort 2035 och tyget bomullsjersey från Tygaffären.

måndag 11 augusti 2014

Klänning

Min första Cecilaklänning (som blivit användbar) :) Mönstret är lite omritat men utgår från Onion 2035 och tyget är ett par stuvar från Stoff&Stil. Känner mig rätt nöjd med resultatet så nu ska jag sy fler 😃

torsdag 19 juni 2014

Klänning

Tidigt i våras sydde jag den här för att använda på en fest. 
Tyget kommer från tygaffären och mönstret är ett litet hemmabygge. 
Och om ni undrar, festen var väldigt lyckad :)

Sommarklänning

Klänning i viskosjersey.
Tyg och mönster kommer från Tygaffären

Haremsklänning

En kombinerad klänning/haremsbyxa som kommer användas mycket i sommar. 
Tyget köpte jag på tygmarknad i London i våras.

Julie


Svart Julie från Jenny Hellströms första bok som du kan läsa om här.


Sommar topp


söndag 16 mars 2014

Tunika




Jag har varit väldigt dålig på att lägga in bilder på saker som jag sytt det sista.
Det kan bero på att jag tycker det är roligare att sy än att blogga :)

söndag 2 februari 2014

Present väskor

 De här söta tvillingarna hade födelsedagskalas igår (91 år var), man ska ju inte nämna en kvinnas ålder men i detta fallet är det nog okey. I present fick de varsin väska med hus på, men olika färg på innerfickan så de inte blandar ihop dem.


söndag 26 januari 2014