tisdag 12 augusti 2014

Onion 2035

En klänning! Mönstret är ett omgjort 2035 och tyget bomullsjersey från Tygaffären.

måndag 11 augusti 2014

Klänning

Min första Cecilaklänning (som blivit användbar) :) Mönstret är lite omritat men utgår från Onion 2035 och tyget är ett par stuvar från Stoff&Stil. Känner mig rätt nöjd med resultatet så nu ska jag sy fler 😃

torsdag 19 juni 2014

Klänning

Tidigt i våras sydde jag den här för att använda på en fest. 
Tyget kommer från tygaffären och mönstret är ett litet hemmabygge. 
Och om ni undrar, festen var väldigt lyckad :)

Sommarklänning

Klänning i viskosjersey.
Tyg och mönster kommer från Tygaffären

Haremsklänning

En kombinerad klänning/haremsbyxa som kommer användas mycket i sommar. 
Tyget köpte jag på tygmarknad i London i våras.

Julie


Svart Julie från Jenny Hellströms första bok som du kan läsa om här.


Sommar topp


söndag 16 mars 2014

Tunika




Jag har varit väldigt dålig på att lägga in bilder på saker som jag sytt det sista.
Det kan bero på att jag tycker det är roligare att sy än att blogga :)

söndag 2 februari 2014

Present väskor

 De här söta tvillingarna hade födelsedagskalas igår (91 år var), man ska ju inte nämna en kvinnas ålder men i detta fallet är det nog okey. I present fick de varsin väska med hus på, men olika färg på innerfickan så de inte blandar ihop dem.


söndag 26 januari 2014

Ytterligare en tunika/klänning

Sydd i ett färgglatt tyg från Italienska modetyger.

Klänning

En 60-tals inspirerad klänning i tyg av Maud Fredin-Fredholm.

Tunika

En tunika sydd i skön viskosjersey, mönster från Ottobre och tyget inköpt på någon symässa.


söndag 19 januari 2014

Tröja


Testar ett nytt mönster på tröja i ett av tygerna som följde med hem från New York. Väldigt skön kvalité på tyget men känner mig lite osäker på om jag gillar modellen.

Svart-vit tunika




Leggings


tisdag 10 december 2013

Necessär

 En stor necessär som räcker till när man ska ut och resa har jag saknat. Den här fick fack med dragkedja på både utsidan och insidan och lite gummiband att fästa större flaskor i så de inte far omkring. Tyget är ett vaxdukstyg. Jag ser fram emot att få testa den :)

tisdag 26 november 2013

Thermobyxor, Nej tack!

 Jag har funderat ett tag på att sy mig en thermo-kjol och så sprang jag på det perfekta tyget igår. Det är ett quiltat tyg med en insida av fleecepäls, mjukt och skönt. Varm var den också, testade den på jobbet idag när det var -4°och den höll verkligen måttet. Detta kommer vara en favorit i vinter.

fredag 8 november 2013

Nya lakan

Min mamma broderade så vackra lakan som bara har legat i skåpet. Nu har de äntligen blivit omsydda till påslakan så de blir använda igen. Helt klart våra skönaste lakan och verkligen en annan kvalité än de man normalt köper i affären. Det kommer nog bli besök på loppis för att hitta fler lakan av den gamla tjocka härliga sorten.








torsdag 3 oktober 2013

Leggings

Har ritat mig ett bra mönster på leggings så nu ska det bli lite roliga färger i garderoben. Först ut ett par marinblå och ett par lite mer färgglada cerise. 

lördag 28 september 2013

måndag 16 september 2013

Babykläder

Haremsbyxor och tröja till en liten Iris sydda i ett retrotyg designat av Maud Fredin-Fredholm. Mer om henne och hennes fina tyger kan du läsa här

tisdag 3 september 2013

Maskinparken utökad

Jag tror jag missade att visa det här! Min Husqvarna och jag var inte så bra kompisar så nu har hon fått en ny chans i ett nytt hem. Och hit har det flyttat en riktig skönhet, en Janome MC 6600 som bara har visat sig från sin bästa sida. En ny kompis och jag hoppas på en lång vänskap ;)

Tunika

Nu är jag igång igen, skönt!
Kvällens sömnad blev en tunika sydd i ett modifierat mönster. Tyget kommer från Italienska modetyger och är en viskos jersey, inköpt på symässan i våras.

Summer Basic

Efter en hel sommar utan sömnad ska jag försöka att komma igång igen. Först ut är en Summer basic med en dekoration av spetsduk.

söndag 9 juni 2013

Förkläden

En gammal sliten linneduk blev till två rejäla kockförkläden. Det slitna tyget i mitten av duken klippte jag bort och tyget vid sidan om räckte till de långa knytbanden.
De blir bra till nästa helg när jag och en vän ska serva på en bröllopsfest.

torsdag 6 juni 2013

Lampskärm

Lite återbruk! En lampskärm från Erikshjälpen har fått nytt liv! Passar perfekt i syrummet :)



söndag 2 juni 2013

Ordning och reda

Nu har jag fått ihop en trådtavla till!
Nummer två har fått ge plats åt overlocktråden och lite dragkedjor. Det blir bättre och bättre med ordningen i syrummet.