Jag har försökt att få till ett par byxor från Boken. Måste säga att de är väldigt välsydda även om jag är något tveksam till modellen. Jag får väl ge dem en chans nu när jag pillar med dem så länge.
söndag 21 april 2013
onsdag 3 april 2013
Värstingsaxen
Idag har jag fått hem min nya sax, vilken lycka att klippa med en Kai-sax. Jag hade ju läst en del om den innan och hört från andra sytokiga att den var helt fantastisk men den överträffade alla förväntningar. Provade snabbt med att vika ett gammalt lakan så att det blev 42 lager och klippte som om det var ett vanligt dubbelt tyg. Nu ska här klippas, först ett lakan som blir toile och sedan i jeanstyg om jag får till det :)
onsdag 20 mars 2013
lördag 16 mars 2013
Ny syhörna
Nu flyttar jag syhörnan! Det har blivit för trångt ovanför trappen där jag satt förut så nu blir det syrum vid vardagsrummet :)
En ny förvaring till trådrullarna har jag påbörjat idag men jag får nog ta en tur till byggmarknaden för att köpa fler spjut till tavlan. Hälften av trådrullarna är iaf på plats!.
En ny förvaring till trådrullarna har jag påbörjat idag men jag får nog ta en tur till byggmarknaden för att köpa fler spjut till tavlan. Hälften av trådrullarna är iaf på plats!.
onsdag 20 februari 2013
torsdag 14 februari 2013
Nytt i maskinparken
Så idag kom den äntligen!
My precious ❤
En riktigt bra Alla Hjärtansdags present till mig själv:)
Efter en stunds uppackning och lite dvd film om trädning mm så var vi i gång jag och min nya älskling. Så himla kul, den går som ett jehu och snygga stygn blir det också. Det kommer att gå åt mycket tyg här framöver. Så passande att jag sticker till Stockholm på symässa i morgon!
My precious ❤
En riktigt bra Alla Hjärtansdags present till mig själv:)
Efter en stunds uppackning och lite dvd film om trädning mm så var vi i gång jag och min nya älskling. Så himla kul, den går som ett jehu och snygga stygn blir det också. Det kommer att gå åt mycket tyg här framöver. Så passande att jag sticker till Stockholm på symässa i morgon!
Julie från "Boken"
Nu har jag gjort första försöket med nya overlocken. Det blev en modell från Jenny Hellströms bok, Julie blouse i en förlängd variant. Blev nog lite stor så jag får minska mönstret till nästa försök.
tisdag 12 februari 2013
Mormorsrutor
Nu sitter jag och syr ihop mormorsrutor igen. Ett drygt jobb som aldrig verkar bli klart men det är ju sådär 170 rutor...
Har lite extra hjälp av en tjej som är väldigt förtjust i just mormorsrutor eller garn i största allmänhet.
Har lite extra hjälp av en tjej som är väldigt förtjust i just mormorsrutor eller garn i största allmänhet.
lördag 9 februari 2013
fredag 18 januari 2013
Nybakat
Finns det något godare än nybakade bullar? Dessa med vanilj och kardemumma är till min svärmors 90års kalas.
tisdag 15 januari 2013
Pussel med många bitar
Jag har tagit tag i ett väldigt gammalt projekt, faktiskt inte ens mitt eget egentligen. Hittade en hel kasse full med mormorsrutor som mamma gjorde i sin ungdom (tror jag). Vet inte riktigt vad det skulle blivit från början men nu har jag tänkt att det ska bli en sjal till mig. Tänk om mamma hade vetat att vi gjort en sjal tillsammans :) Ska försöka lära mig att virka halva mormorsrutor att ha i kanten.Tur att Google finns!
söndag 6 januari 2013
I väntan på att jag ska komma igång med lite kläder blir det lite mer småplock. Mobilfodral och necessesärer,
tisdag 1 januari 2013
Gott Nytt 2013
Jag har haft lite extra hjälp vid symaskinen sista veckan så det har inte blivit så där väldigt mycket sytt. Men vad gör väl det när man har världens sötaste katt flicka på besök. Jag hoppas att sylusten kommer tillbaka nu efter nyår så jag får sytt lite av alla de tyger som ligger och väntar.
måndag 31 december 2012
Grytlappar
De här gav jag bort igår. Födelsedagsbarnet har både en hund och en massa råttor så jag tyckte att de kunde passa.
fredag 28 december 2012
Äntligen är den färdig!
Det blev en kjol... Efter många ändringar och flera olika typer av mormorsrutor blev den tillslut en kjol (och inte en kudde som var ett möjligt alternativ :)) jag behöver nog montera fast nån typ av resår på insidan linningen så den sitter uppe. Lite skevt och vinnt men vad gör väl det, den är ju unik iaf.
onsdag 26 december 2012
Grytlappar
I dag ska pappa få sin julklapp. Han har alltid så små och tunna grytlappar så nu har jag sytt ett par stora tjocka så att han inte bränner sig. Hoppas han gillar dem :)
lördag 22 december 2012
Virkad kjol
Kjolprojektet fortsätter, tur att man kan virka även om man hostar. Det har inte blivit så mycket bloggande det sista men jag hoppas på lite mer sytid och lust under julledigheten.
torsdag 13 december 2012
Overlock
Min gamla maskin har gett upp! Undra om det är lönt att lämna den på service när den är en gammal tretrådig variant.
söndag 25 november 2012
Sytt
I kväll har jag sytt en tröja till mig efter ett eget mönster. Ville prova att göra lite råa sömmar och lite asymmetriskt. Blev väl ok men jag ska nog ringa den lite mer i halsen nästa gång.
Improvisations virkning
Mitt lilla kjolprojekt fortsätter. Jag ändrar mig hela tiden och tar upp och gör om. Kanske slutar det som en kudde istället för en kjol😀
söndag 18 november 2012
onsdag 14 november 2012
Gamla stolar räddade undan tippen!
Två gamla favoritstolar som jag ärvde efter farmor för sådär 30 år sedan. Har alltid gillat dem för att de lätt går att fräscha upp dem med nytt tyg och lite sprayfärg. Förra veckan hotade maken med att ta med dem till tippen! Idag fick de silverfärgade ben och mitt favorittyg från Ikea.
![]() |
Före |
![]() |
Före |
söndag 11 november 2012
Nysytt
Kvällens pyssel blev en necessär och några mobilfodral. Tror jag har hittat en bra modell att sy nu.
onsdag 7 november 2012
Väska med innerficka
Nu har det blivit något av det fräcka vespatyget. En väska lagom att stoppa ner sin MacBook i eller vad man nu vill ha den till.
söndag 4 november 2012
lördag 3 november 2012
Necessärer
![]() |
| Jag har sytt några necessärer på beställning, hoppas att det är någon som passar i färgkombination:) |
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


















































